Cultiveren van jong talent

Regional website Belgium

Duaal leren biedt studenten de kans om tijdens hun studies ervaring op te doen in een echte werkomgeving. Als onderdeel van onze bijdrage aan het welzijn van de gemeenschappen waarin we actief zijn, focust Umicore zich in dit geval op onderwijs.

Technologie en de technologische industrieën evolueren razendsnel, wat voor nieuwe uitdagingen zorgt. Voor veel jobs, vooral voor technische profielen, is een hoger niveau van praktijk en expertise nodig. Het is niet altijd gemakkelijk om mensen met ervaring te vinden in dergelijke gespecialiseerde jobs. Tegelijkertijd is het ook niet altijd gemakkelijk voor studenten om zich in de beroepswereld te begeven. Ze verlaten de school met de kennis en theorie van hun beroep, maar met weinig of geen praktijkervaring. Duaal leren biedt hun de kans om de ervaring in het veld op te doen die tot nu toe in hun schoolprogramma ontbrak. Voor Umicore is het programma een kans om een talentpool te ontwikkelen en een helpende hand te bieden aan studenten die aan het begin van hun professionele loopbaan staan.

Er bestaan verschillende vormen van duaal leren binnen Umicore, afhankelijk van de regio en de lokale wetgeving. In de praktijk werken studenten een paar uren of dagen per week samen met deskundigen in het veld, waarbij ze de werkplekopleiding combineren met hun studies.

In de fabriek van Hoboken in België werd het programma duaal leren 2 jaar geleden gelanceerd in nauwe samenwerking met verschillende scholen. Ze ontwikkelden een leerplan en een lespakket dat studenten de kans biedt om onder leiding van Umicore-medewerkers de nodige ervaring op te doen in het veld.

Dit initiatief bestaat ook in vestigingen van Umicore buiten België, zoals Duitsland, Oostenrijk en Liechtenstein. Een leercontract kan 3 jaar duren en, volgens het leerplan van elke student, worden gecombineerd met verschillende afdelingen binnen Umicore. In Hanau zijn er bijvoorbeeld elk jaar ongeveer 10 nieuwe leerjongens of -meisjes.

Johann Lindenmayer (23) volgt een wetenschappelijke bachelor in de chemische technologie. In de zomer van 2017 ging hij bij Umicore aan de slag als student duaal leren voor Automotive Catalysts.

“Ik werkte op verschillende afdelingen binnen R&D, zoals het analytische lab, waar specialisten van Umicore mij begeleidden bij mijn werk. In het begin had ik een mentor die me hun manier van werken uitlegde en me wegwijs maakte in het bedrijf. Nu kan ik zelfstandig werken en draag ik mijn steentje bij om bepaalde toepassingsmethoden te verbeteren.”

Johann werkt nu fulltime bij Umicore en combineert dit met avondstudies.

“Het is de perfecte situatie! Wat je op school leert, pas je direct toe in je dagelijks werk. Daarnaast leer je andere deskundigen kennen en leer je ook van hen. De mensen kennen is net zo belangrijk als de boeken kennen.”

Ook Ronja (23), die voor chemisch technicus studeert, vindt netwerken heel belangrijk.

“Ik kreeg de kans om zowel met de R&D-afdeling, als met Precious Metals Chemistry te werken. Dankzij die ervaring kwam ik in contact met deskundigen in verschillende domeinen die hun kennis met elkaar delen, waardoor ik zelf ook leer.”

Het programma is uitdagend, maar ze vindt dat het haar geleerd heeft om zichzelf te organiseren en evenwicht te vinden.

“Dankzij mijn studie chemie kende ik de basis, maar naast de theorie heb je ook andere vaardigheden nodig. Denk maar aan kunnen werken met bepaalde computerprogramma’s die niet op school worden aangeleerd, maar een groot deel van het werk vormen.”

Sandra Kessler (21) is het ermee eens dat verschillende technieken, waarvoor je op school niet altijd wordt opgeleid, deel uitmaken van het werk.

“Het programma duaal leren moedigt studenten aan om naast de theorie ook aan andere vaardigheden te werken, zoals presentatietechnieken. Vaak moet je op kantoor onderwerpen presenteren, en niet iedereen heeft geleerd hoe ze dat precies moeten doen.”

Sandra studeert Bedrijfskunde en werkt als verkoopassistente voor een van de verkoop- en marketingteams van Umicore. Door duaal leren heeft ze niet alleen andere deskundigen in dit domein leren kennen, maar ook geleerd hoe ze met klanten moet communiceren.

“Ik vind het een groot voordeel om te ontdekken hoe de processen werken en te leren hoe je met echte klanten moet omgaan. Het helpt je om je professionele vaardigheden te ontwikkelen, maar ook om gemakkelijk te leren wat je in de theorie ziet. Het neemt veel van de druk weg wanneer je je eerste stappen zet op de arbeidsmarkt, omdat je dan al weet wat je moet doen.”