Skip to main content Skip to primary navigation

Klimaat

Energiebesparing dankzij een vat vol stoom in de smelter 

Een van de projecten om energie te besparen en niet verloren te laten gaan, is de stoomrecuperatie in de smelter van edele en andere metalen.

Tijdens de smeltfase, die 12 uur per dag plaatsvindt, levert de smelter meer stoom dan de fabriek nodig heeft. Dat teveel wordt dan afgeblazen, of gecondenseerd, omdat je de stoom of energie niet bij kunt houden. Maar op het moment dat de smelter niet in smeltfase zit, moeten aardgasbranders bijspringen om stoom te leveren aan de fabriek. De stoomaccumulator maakt dit eerdere energieverlies nu goed. In dit enorme vat water wordt het overschot aan stoom geblazen. Dat vat komt dan onder hoge druk te staan waardoor stoom condenseert tot heet water, zoals in een drukkookpan. Op het moment dat de smelter stopt met smelten en dus geen stoom meer produceert, gaat er een klep open naar het stoomnet. Dat staat op een lagere druk dan de accumulator, en op die manier kookt het vat letterlijk leeg in het net. Zo bewaren we de stoom om later te gebruiken. Stoomkleppen maken normaal lawaai, omdat er gassen aan hoge snelheden passeren. Dankzij onze voorzorgen op het gebied van geluidsisolatie, zijn de kleppen buiten niet hoorbaar.

Kaaimuur vangt deel van wegtransport op

Een andere belangrijke maatregel is het verminderen van het vrachtverkeer met de ingrijpende vernieuwing van de kaaimuur in 2014 op de site. Umicore in Hoboken verwerkt jaarlijks ongeveer 450.000 ton aan grondstoffen waarvan ongeveer een derde via containerschepen wordt aangevoerd. De kaaimuur van 20 meter breed en 260 meter lang laat veel meer scheepvervoer toe en bespaart zo’n 10.000 vrachtwagenritten per jaar. De CO2-voetafdruk van vervoer per schip ligt bovendien drie keer lager dan die van het vrachtverkeer. Dit project was een publiek private samenwerking tussen waterwegbeheerder de Vlaamse Waterweg, dat verbonden is aan het Vlaams ministerie van Mobiliteit, en Umicore.